Jak funkcjonuje automatyczna skrzynia w samochodzie?

Motoryzacja

avatarAutor:

Manualna skrzynia biegów jest pierwszym typem skrzyń, które ukazały się w samochodach. Poprzez wielu typów te uważane są za perfekcyjne. Zwłaszcza doceniają je kierowcy wyścigowi. Skrzynia manualna zezwala nam w opcjonalnej chwili zmienić bieg na większy lub ewentualnie zredukować. W trakcie szybkiej dynamicznej jazdy, na przykład na torze wyścigowym, jest ona niezbędnym detalem utrzymania ogromnej prędkości. Dzisiaj większość starszych aut jest wyekwipowana w ten rodzaj skrzyń. Wymaga on pewnego wyczucia obrotów silnika. Zmiana biegu w takim aucie odbywa się przez wykonanie kilku czynności.

Najpierw należy nacisnąć pedał, a potem zmienić bieg i zdjąć nogę ze sprzęgła w słusznej szybkości. Jeśli zrobimy to zanadto gwałtownie, pojazd ma prawo niebezpiecznie szarpnąć. Nie możemy też wykonać tego nadmiernie wolno, ponieważ grozi to uszkodzeniem tarczy oraz docisku sprzęgła. Wymiana tych elementów jest wysoce kosztowna, bo wymaga wyjęcia skrzyni biegów oraz odłączenia od niej wszystkich pomniejszych części, co jest niesłychanie czasochłonne – przetestuj naprawa skrzyń dsg. Skrzynia biegów jest mechanizmem niezbędnym w jakimkolwiek wozie.

Gwarantuje on tak nazywane przełożenie oraz efektywne wykorzystywanie mocy uzyskanej w trakcie pracy silnika. Silnik jest łączny ze skrzynią za wsparciem sprzęgła. Istnieją różnorodne rodzaje sprzęgła. Najpopularniejsze to sprzęgło pneumatyczne i hydrauliczne. Chwilowo, to właśnie dzięki prawidłowo rozwiniętej technice, zmiana biegu w aucie jest kwestią kilku sekund. Kiedyś była to czynność wielostopniowa, polegająca na niejednokrotnym wysprzęgleniu oraz zmianie biegu na luz. Biegi w aucie należy zmieniać w zależności od obrotów silnika. To to właśnie dzięki skrzyni biegów silnik nie ulega przegrzaniu oraz pracy na wysokich obrotach, co powoduje większe spalanie.

Jeżeli w stworzonym przez nas samochodzie nie posiadamy miernika obrotów, możemy zmieniać biegi na tak oznaczane wyczucie. Wypada wtenczas posłuchać pracy silnika. Gdy pracuję zbyt głośno, wypada natychmiast zmienić bieg na wyższy. Najprostsze przekładnie jesteśmy w stanie zanotować przy rowerach górskich. Skrzynie biegów opierają się na analogicznych, lecz o wiele bardziej skomplikowanych maszyneriach.

Dodaj komentarz